یک کارشناس می گوید ما در نسل سوم گردشگری با گردشگرانی مواجه خواهیم بود که از مرز دیدار صرف آثار تاریخی و طبیعی فراتر رفته اند و با حضور در بطن جامعه ی مقصد، به درک عمیق تری از آن نائل خواهند شد.

در نسل سوم گردشگری، گردشگر شبیه یک شهروند رفتار می کند و شهر را برای آگاهی از شیوه زندگی و آداب و رسوم مردم زیرپا می گذارد. در واقع گردشگری خلاق مبتنی بر فعالیت های تجربی و تعامل عمیق با سبک زندگی جامعه ی مقصد است.

گردشگران نسل سوم گردشگری خلاق با حضور در متن جامعه از نزدیک با آداب و رسوم جامعه آشنا می شوند.سبک زندگی ایرانیان از موضوعات مورد توجه در نسل سوم گردشگری است که برای گردشگران جذابیت دارد.

ادبیات، موسیقی، صنایع دستی، هنرهای عامیانه، طراحی و علم از جمله ظرفیت های مناطق مختلف ایران است که دربحث گردشگری خلاق می تواند مورد توجه گردشگران قرار گیرد.

در گردشگری خلاق، گردشگر به تعامل بیشتر آموزشی، احساسی، اجتماعی و همچنین مشارکت با مکان، فرهنگ زندگی و مردم تشویق می شود.

کارشناسان گردشگری خلاق را نسل جدید گردشگری بعد از نسل اول گردشگری ساحل (سفر اوقات فراغت و برای استراحت) و نسل دوم گردشگری فرهنگی (متمایل به فرهنگ و موزه ها) قلمداد می کنند.

اکنون 39 شهر د ر سراسر جهان و د ر هفت رشته هنری عضو شبکه شهرهای خلاق هستند و از این میان شهرهایی همچون اَسوان د ر مصر، سانتافه د ر ایالت نیومکزیکو آمریکا، برلین د ر آلمان، بوینوس آیرس د ر آرژانتین، مونترال د ر کاناد ا، پوپایان د ر کلمبیا، اد ینبورگ د ر اسکاتلند ، ملبورن د ر استرالیا، بولونیا د ر ایتالیا، سِویل د ر اسپانیا، گلاسکو د ر اسکاتلند ، لیون د ر فرانسه و… از سوی یونسکو به عنوان مقاصد «گرد شگری خلاق» معرفی شد ه اند .

اکنون با این دیدگاه می توان برخی از شهرهای کشور را به این فهرست اضافه کرد تا به رونق این صنعت و همچنین رشد اقتصادی ساکنان آن کمک کرد.

نسرین صالحی کارشناس گردشگری  در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: ایران پتانسیل های زیادی در بخش مناظر طبیعی، تاریخی، باستانی و مختصات بومی در اختیار دارد که می تواند گردشگران زیادی جذب کند.

وی افزود: چنانچه مردم نسبت به ویژگی های مکانی محل گردشگری شناخت و آگاهی درستی داشته باشند از حضور گردشگران استقبال خواهند کرد زیرا تاثیرات زیادی در اقتصاد و معیشت آنان خواهد گذاشت.

صالحی گفت: بطور مثال قم و مشهد بخاطر اعتقاد و همچنین شناخت درست مردم از این مکان ها با استقبال روبرو می شود.

وی افزود: هر شهر دارای ظرفیت های مختلف گردشگری و همچنین دارای مکان دیدنی است اما باید این مناطق را شناساند تا گردشگران برای حضور در این مناطق ترغیب شوند.

این کارشناس گفت: غذاهای کشور، آثار باستانی و مناظر طبیعی از جمله ظرفیت های گردشگری مناطق مختلف است که با شناسایی این توانمندی ها می توان در رشد گردشگری کشور تاثیر گذاشت.

وی به ارایه آموزش گردشگری در جامعه اشاره کرد و گفت: باید با ارایه آموزش به ساکنان هر منطقه، آنان را نسبت به داشته های گردشگری منطقه خود آگاه کرد تا برای جذب گردشگر و ایجاد امکانات برای مسافران اقدام کنند.

صالحی افزود: پتانسیل های مذهبی و طبیعی در جای جای کشور وجود دارد و لازم است برنامه ریزان این اماکن را به گردشگران معرفی کنند.

وی بابیان اینکه همه نقاط کشور می تواند مکانی برای طرح های گردشگری مورد استفاده قرار گیرد و به عنوان الگو معرفی شود افزود: کویر و دریا در جای خود دیدنی است اما نمی توان بطور مثال در کویر دریا ایجاد کنیم تا آن را برای گردشگر دیدنی کنیم زیرا کویر نیز دیدنی های خاص خود را دارد و گردشگر از دیدن آن لذت می برد.

وی گفت: باید برای حضور گردشگران در این مناطق امکانات گردشگری مانند هتل و اقامتگاه ها ایجاد کنیم تا مسافر برای عزیمت به این نقاط تشویق شود.

این کارشناس به توسعه گردشگری خلاق اشاره کرد و افزود: در بحث گردشگری خلاق برنامه ریزان باید برای شناسایی آداب و رسوم هر منطقه تلاش کنند و کارشناسان در این زمینه مردم و گردشگران را مطلع کنند.

صالحی گفت: در برخی از مناطق ایران عاشورا با ویژگی خاصی برگزار می شود که برای گردشگران جالب توجه است. کارشناسان می توانند با شناسایی این مناطق گردشگران را برای حضور در این مناطق ترغیب کنند.

امروزه گرد شگران همانگونه که خواهان بازد ید آثار تاریخی و طبیعی هستند ، علاقه وافری به حضور د ر جامعه مقصد د ارند و ترجیح می د هند د رک عمیق تری از آن به د ست آورند .

برای این که کشور ما از این فرصت جدید بهره مند شود باید کارشناسان گردشگری و مدیران شهری خیلی زود با این مقوله آشنا شوند و به آموزش شهروندان اقدام کنند


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: سلطانیه , رحیمی , soltaniyeh , شهر باستانی


تاريخ : ۱۳٩۳/۸/٢٢ | ٩:٠٩ ‎ق.ظ | نویسنده : اکبررحیمی | نظرات ()